Bezkonkurencyjnie najsłynniejszym Polakiem w Kanadzie w okresie po 1939 r. był pilot Janusz Żurakowski (1914-2004), herbu
Sas, podpułkownik. W czasie wojny służył w RAF.
Walczył zarówno w Bitwie o Anglię jak i w lotniczych misjach na terenie Niemiec. W
okresie od 5 czerwca do 28 grudnia
1942 dowodził 316 Dywizjonem Myśliwskim Warszawskim. W 1943 r. został zastępcą
dowódcy skrzydła w Northolt. Za zasługi
wojenne Żurakowski był odznaczony Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego
Virtuti Militari, trzykrotnie - Krzyżem Walecznych oraz czterokrotnie
brytyjskim odznaczeniem Distinguished Service Award.
Od końca wojny Żurakowski stał się
słynnym oblatywaczem większości typów myśliwców RAF oraz samolotów brytyjskiej
i amerykańskiej marynarki wojennej. W 1950 r. pobił rekord szybkości przelotu na
trasie Londyn-Kopenhaga-Londyn. Szczególnie wsławił się w dziedzinie prawdziwie
legendarnych akrobacji na samolotach odrzutowych . Słynny był jego nowy
manewr akrobatyczny "Kolo Zurobatyczne" (Zurabatic Cartwheel),
wykonany w 1951 r. na samolocie "Meteor", przedtem uważany
przez fachowców za rzecz niemożliwą do wykonania. W 1955 r. wykonał kolejny niezwykle
skomplikowany nowy manewr akrobatyczny,
tzw. "failing leaf". Sławiony był jako "Wielki Żora" i stał się wówczas niewątpliwie najsłynniejszym
pilotem w historii lotnictwa w Kanadzie.
Dziś jest uważany za jednego z najlepszych pilotów wszechczasów. Jako
szczególnie doświadczony i uzdolniony lotnik stał się pierwszym pilotem
testującym pierwszy kanadyjski myśliwiec przechwytujący CF-100 Canuck,
uchodzący za jeden z najnowocześniejszych w latach 50. Lecąc na tym myśliwcu jako pierwszy lotnik w
Kanadzie pokonał barierę prędkości dźwięku oraz osiągnął prędkość 1000 mil na godzinę. W marcu 1958 r. powierzono mu testowanie
myśliwca przechwytującego CF-105 Arrow.
Fachowcy powszechnie oceniali ten
samolot jako prawdziwie
rewelacyjny, najlepszy ponaddźwiękowy
samolot myśliwski owych lat. Był on wyposażony w
najnowocześniejszą aparaturę nawigacyjną i łącznościową oraz elektroniczne
kierowanie ogniem. Tym bardziej zaszokowała niewyjaśniona do dziś decyzja rządu
Diefenbakera z 20 lutego 1959, podjęta w tzw. Black Friday
(Czarny Piątek ). Z nieznanych powodów nagle wstrzymano budowę
supernowoczesnego samolotu, zwalniając z pracy Żurakowskiego i 14 tysięcy innych pracowników zakładów Avro
i Orenda. Co więcej zniszczono pięć latających już egzemplarzy tego samolotu
oraz całą dokumentację techniczną :dziesiątki tysięcy rysunków konstrukcyjnych
i planów samolotu. Decyzję rządu uważa się dziś za kontrowersyjną - ja
powiedziałbym, mocniej : bardzo głupią. W ten sposób zaprzepaszczono bowiem szansę Kanady znalezienia się w
czołówce krajów tworzących najnowocześniejsze technologie lotnicze i kosmiczne.
Zamiast zniszczonego własnego świetnego samolotu rząd Diefenbakera zakupił
amerykański system obrony przeciwrakietowej Bomarc (The Bomarc Missile
Program), który już w czasie instalowania był przestarzały i nigdy nie spełnił
swych funkcji. Żurakowski zdecydował się wówczas na odejście z lotnictwa.
Po latach doszło do prawdziwego
docenienia zasług Żurakowskiego dla północnoamerykańskiego lotnictwa. Długa
jest lista wyróżnień przyznanych Żurakowskiemu w Kanadzie i w USA. Przytoczę
tylko niektóre z nich. W 1973 r. Żurakowski został umieszczony w Canadzian
Aviation Hall of Fame" (Hali Sławy Kanadyjskiego Lotnictwa ). Za zasługi
otrzymał niezwykle cenny puchar McKee Trophy. Został wyróżniony członkostwem
honorowym Międzynarodowego Stowarzyszenia Pilotów Doświadczalnych w Los
Angeles, które umieściło jego imię na liście najwybitniejszych lotników wszech
czasów. Dołączył do takich sław
lotnictwa jak Charles Lindbergh, Neil Armstrong, and Igor Sikorsky. . W 1990 r. otrzymał nagrodę im. J.C. Floyda za
całokształt dorobku na rzecz kanadyjskiego przemysłu lotniczego. Otrzymał
specjalne odznaczenie miasta Edmonton w
Kanadzie - Order Lotu. W mieście Barry’s Bay otworzono park im.
Żurakowskiego wraz z jego imponującym pomnikiem i modelem samolotu CF-105
Arrow. Pomnik ustawiono na skrzyżowaniu
dwóch głównych ulic w tym mieście. W 1996 r. wydano srebrną monetę o nominale
20 dolarów kanadyjskich z jego wizerunkiem. W 1997 r. przyznano mu tytuł
"Pioniera kanadyjskiego lotnictwa".23 lipca 1999 r. na cześć Żurakowskiego nazwano jeden z budynków ( "the Żurakowski Building")
lotniczego ośrodka doświadczalnego w Albercie. Został upamiętniony w
poświęconym mu kanadyjskim filmie dokumentalnym "Scattering Seeds" (
wrzesień 1999 ). W 1999 r. otrzymał Komandorski Krzyż Orderu Zasługi RP. Wiosną
2002 r. opublikował w Toronto wraz z żoną wspomnienia "Nie tylko o
lataniu”.. Zmarł w 2004 r. w zbudowanej z jego inicjatywy osadzie na
Kanadyjskich Kaszubach, której nadał nazwę
Kartuzy Lodge. W Kanadzie ukazały się dwie książki na jego temat : Marka
Kusiby : Janusz Żurakowski . From Avro Arrow to Arrow Drive", Toronto 2003
i Billa Żuka: "Janusz Żurakowski . Legenda of the Sky", St. Catherina' , Ontario, 2004.
(Fragment z przygotowywanego
do druku czwartego, bardzo rozszerzonego
wydania ksiązki „Co Polska dała światu).
Może warto dorzucić tę postać i 316 Dywizjon Myśliwski Warszawski do scenariusza planowanego ostatnio filmu o bohaterstwie polskich pilotów w Bitwie i Anglię?
OdpowiedzUsuń